Pretraga
Nova Borba
Pretraga
Pretraga
Pretraga
Netransparentne finansije RTS-a

Zgrada RTS Foto: panoramio.com

Netransparentne finansije RTS-a

RTS ima problem netransparentnosti, ne znaju se finansije javnog servisa za poslednje dve godine, dok je minut reklame najskuplji u medijskom prostoru Srbije.

Srbija
Izvor: B92.net

RTS - vaše pravo da znate sve. Mnogi bi rekli - pravo javnosti je i to da zna na koji način funkcioniše javni servis, koji građani finansiraju kroz pretplatu.

Problem netransparentnosti provlači se godinama, pa se postavlja pitanje kada će se brojne nedoumice građana okončati.

“Danas na sajtu imate poslednji finansijski izveštaj iz 2013. godine, što je apsolutno nedopustivo, jer za poslednje dve godine, za 2014. i 2015. nemamo nikakve informacije. To znači ništa se nije promenilo, a i ti izveštaji iz 2013. godine, nisu bili baš najbolji”, navodi profesor FPN Rade Veljanovski.

Kakav javni servis nam treba? Informativan i zabavan, nikako dosadan, saglasni su stručnjaci. Međutim, gde je granica između javnog servisa i komercijalnog medija?

“Ja razumem da servis ne sme da bude dosadan. Njegovi zabavni programi ne treba da budu dva-tri puta skuplji od komercijalnih produkcija, da se ne stvara mentalitet: na komercijalnoj televiziji rizikujem, moram biti jeftin, a za RTS platiću iz budžeta”, ističe Zoran Stojiljković, takođe profesor FPN.

Prema izveštajima koje je RTS dostavio javnosti, doduše poslednji put za 2013. godinu, stoji da na primer jedna epizoda domaće serije koju RTS snimi košta i tri puta više od epizode serije koju snimi neka komercijalna stanica.

RTS kupuje i prenose najgledanijih sportskih događaja i na taj način onemogućava komercijalnim televizijama da se uključe u tu trku. Na primer, Liga šampiona kupuje se sistemom licitacije, ko da više.

RTS tako daje novac građana za nešto što je komercijalni sadržaj i koji bi, po logici stvari, trebalo da se emituje na komercijalnim medijima.

“I u samim servisima i u RTS i u RTV nije sazrela svest o tome šta su im funkcije i na koji način treba da ih obavljaju i nije sazreo odnos koji treba da imaju prema javnosti”, kaže Veljanovski.

Prema pravilniku koji su doneli REM i Vlada Srbije, javni servis sada emituje i do šest minuta reklama u satu, koje su najskuplje u medijskom prostoru Srbije.

Javni servisi u Evropi emituju dvaput manje minuta reklama.