Pretraga
Nova Borba
Pretraga
Pretraga
Pretraga
MOSKOVSKI METRO danas slavi 82. godine postojanja

Foto: wikimedia.org

MOSKOVSKI METRO danas slavi 82. godine postojanja

Istorijski, kulturni i turistički gigant, čuveni Moskovski metro obeležava danas 82. godine postojanja.

Svet
Izvor: glasmoskve.rs

Tim povodom je u metrou premijerno odigrana opera „Silmarilion. Sećanje na Tolkina“.

Iako o svojoj grandioznosti najbolje govori sam, evo nekoliko najvažnijih činjenica o Moskovskom metrou, piše danas Glas Moskve.

Reč je o podzemnoj železnici sa najvećim brojem prevezenih putnika na svetu.

Dnevni rekord postignut je 25. decembra 2014. kada je nakon obilnog snega u Moskvi metro koristilo zamalo 10 miliona putnika - tačnije 9.632.010.

Moskovski metro ukupno ima 324,4 kilometara pruge, 12 linija i 194 stanice. Prosečnim radnim danom u metrou se preveze 8-9 miliona putnika.

Linije imaju tri oblika identifikacije - prema boji, broju i imenu.

Sistem je skoro u potpunosti izgrađen pod zemljom, mada pojedine linije prelaze reku preko mosta. Izuzetak je linija broj 4 Filjovskaja linija koja ima 7 nadzemnih stanica.

Moskovski metro radi od 5.35 ujutro do 1.04 noću (vreme varira od stanice do stanice). Za vreme špica, vozovi idu u intervalima od oko 90 sekundi na većini linija. Tokom dana intervali su od 2 do 3.5 minuta, a noću od 6 do 10 minuta. Zbog tako frekventnog saobraćanja, ne postoji zvaničan red vožnje.

Prva linija otvorena je 15. maja 1935. godine prema planovima Lazara Kaganoviča, između Sokoljnika i Parka Kulture sa granom prema Smoljenskoj koja je dostigla Kijevsku aprila 1937. prelazeći reku Moskvu preko mosta.

Kijevskaja stanica je bila prva koja je ponela nacionalne motive.

Dodatne dve linije izgrađene su do početka Drugog svetskog rata. Dizajn stanica je pratio popularni art-deko stil, ali kroz socijalističke vizije. Takođe, došlo je do teničkih unapređenja – počelo se sa gradnjom na dubokim nivoima.

Četvrta faza izgradnje odložena je zbog početka Drugog svetskog rata. Ipak, izgrađena je linija koja je prelazila reku Moskvu, ovaj put tunelom, a socijalističke motive na stanicama su zamenili ratni motivi.

Nakon rata počinje izgradnja četvrte faze koja je uključivala Kružnu liniju i duboku deonicu Arbatsko-Parkovske linije od Trga Revolucije do Kievskaje, i površinsku deonicu do Prvomajskaje rane 1950. Vrhunac dizajna i dekoracije su evidentni na ovim stanicama.

Prema urbanoj legendi ideja o kružnoj liniji došla je prilikom predstavljanja ideje o metrou Staljinu. Nakon što su ga projektanti upitali da li je zadovoljan planom on je na sredinu mape stavio šoljicu kafe i otišao. Na tom mestu ostala je mrlja u obliku šoljice. Oni su u tom trenutku to shvatili kao znak od genija i prionuli na izgradnju kružne linije. Ova priča se naravno može pripisati Staljinovom kultu ličnosti, no ipak kružna linija je na svim kartama metroa obojena braon bojom.

Razlog za izgradnju duboke deonice Arbatske linije bio je početak Hladnog rata. Stanice su veoma duboke i planirane su kao sklonište u slučaju atomskog napada.

Do 1955. godine moskovski metro je nosio ime Lazara Kaganoviča. Jednog od Staljinovih bliskih saradnika i ključnoj osobi za izvođenje radova. Kasnije je preimenovana u V. I. Lenjinove Moskovske železnice.

Arhitekte su tretirale moskovski metro kao podzemni „dvorac za narod“. Među kuriozitete metroa spadaju i stanice na kojima se u mermeru mogu videti uzidani fosili praistorijskih životinja i providna stanica „Vorobjove gore“, koja se nalazi tačno iznad reke Moskve i u kojoj su izložene kopije eksponata Darvinovog muzeja.

Ono što svakako može zadiviti posetioce moskovskog metroa jeste besprekorna čistoća popločanih podova, stvorena navikom Moskovljana da ne bacaju smeće po istim.

Na mestima kontrole upotrebe metroa gotovo u potpunosti su zaposlene žene a po starom ruskom običaju, one čiji je radni vek završen te im ova skraćena radna obaveza predstavlja dodatni prihod uz zasluženu penziju.

Takozvanog „švercovanja“ nema, to ne priliči Moskovljanima a i nije preporučljivo, jer metroom vladaju stroga pravila i sankcije koje sprovodi „Metropolitenska policija“.

Slike i snimke predivnog metroa pogledajte OVDE.