Pretraga
Nova Borba
Pretraga
Pretraga
Pretraga
OPASNI BOMBARDER SU-34 bezazlenog nadimka "pače"

Foto: airforce.ru

OPASNI BOMBARDER SU-34 bezazlenog nadimka "pače"

Su-34 je višenamenski lovac-bombarder napravljen za napade na kopnene ciljeve u svim vremenskim uslovima, danju i noću.

Svet
Izvor: glasmoskve.rs

Su-34 je stvoren kao zamena za bombardera Su-24, a dizajneri su uzeli u obzir i prisustvo velikog broja lovaca četvrte generacije kod potencijalnih neprijatelja.

Zbog toga je avion sposoban da ne samo da gađa ciljeve na zemlji, već i da vodi vazdušnu borbu, piše Glas Moskve.

Istorija stvaranja

Osnovni Su-34 model je teški lovac Su-27, ali su napravljene ozbiljne promene u dizajnu.

Pre svega, promene su se ticale kabine: piloti sede jedan pored drugog, a ne jedan iza drugog. Ovo olakšava rad i komunikaciju članova posade.

Tražena je povećana „borbena žilavost“ aviona, s posebnim akcentom na visokoj zaštiti pilota, na osnovu negativnog iskustva iz ratnih sukoba u Avganistanu. Rezultat toga, na avionu Su-34 je kabina pilota u „kadi“ od titanijuma.

Osim toga, avion je dizajniran kao "uzdužni triplan", što je poboljšalo njegovu manevarsku sposobnost.

Poredeći avion Su-34 sa projektima u okviru porodice aviona Su-27, praktično su zadržane konture krila i repnih površina aviona, a ostalo je sve uglavnom različito.

Prvi let je napravljen 13. aprila 1990. godine, ali je teška ekonomska situacija u zemlji dozvolila da se započne proizvodnja tek 2008. godine.

Ukupno je više od 100 bombardera u službi.

Zanimljive činjenice

- Zbog karakterističnog oblika prednjeg dela, vojnici su mu dali nadimak "pače";

-U toku svog razvoja avion je nosio nekoliko imena što je dovodilo u konfuziju mnoge ljubitelje i poznavaoce aviacije. Na početku avion je nosio oznaku Su-27IB, zatim interni naziv T10B, na pariskoj izložbi La Burže avion je predstavljen kao Su-32FN mornarički lovac, da bi na kraju dobio zvaničnu oznaku Su-34. Smatra se da je namerno u početku predstavljan kao mornarički avion, u cilju zavaravanja;

- Prednji radar je sposoban da otkrije zemaljske i vazdušne ciljeve na udaljenosti do 250 km, a avion na četiri cilja može da puca istovremeno;

- Radar u pozadini između motora omogućava detekciju napada u zadnjoj hemisferi;

- Nosi sredstva REV-a, što smanjuje verovatnoću poraza Su-34 od strane sistema sa radarskim usmeravanjem oko 30 puta;

- Zbog ovoga bombarder se može koristiti i kao avion za radiolokacionu borbu;

- Kokpit je dovoljne veličine da omogući pilotima da u potpunosti ustanu i “istegle se” tokom dugog leta, a fotelje su im opremljene sistemom električne masaže;

- Između sedišta ima dovoljno prostora da jedan član posade može da legne.

- Piloti mogu da kuvaju hranu u mikrotalasnoj, iza sedišta posade postoji čajna kuhinja i toalet.

Karakteristike

Dužina: 23.3 m

Raspon krila: 14.7 m

Visina: 6,09 m

Maksimalna uzletna težina: 45.000 kg

Maksimalno borbeno opterećenje: 9000 kg

Motor: 2 × Dvoprotočna turbomlazna motora AL-31F-M1

Maksimalna brzina: 2200 km/č (1,8 M)

Borbeni radijus: 1100 km

Praktični plafon leta: 17.000 m