Pretraga
Nova Borba
Pretraga
Pretraga
Pretraga
SOVJETSKI BOMBARDER koji je pobedio vreme

Foto: sputniknews

SOVJETSKI BOMBARDER koji je pobedio vreme

Prvi let bombardera “Tu-95” desio se 12. novembra 1952. O jednom od simbola Hladnog rata govorimo 65 godina od njegovog pojavljivanja.

Svet
Izvor: glasmoskve.rs

Sovjetski strateški bombarder podzvučne brzine “Tu-95” je nastao na vrhuncu Hladnog rata kao odgovor na stvaranje američkog bombardera Convair B-36.

Reč je o jednom od najuspešnijih strateških bombardera bivšeg SSSR, a još uvek je u upotrebi u ruskoj vojsci, piše Glas Moskve.

Pogon su mu četiri „Kuznjecov“ turbo-elisna motora, od kojih svaki ima kontra-rotacione propelere što ga - uz aerodinamičke osobine - čini jednim od najbržih ikad napravljenih elisnih aviona.

Istorija stvaranja

Pojavom atomskog oružja bilo je neophodno imati avion nosivosti preko 5 tona i radijusa preko 7.000 kilometara. Na bazi B-29, razvijen je sovjetski strateški bombarder Tupoljev Tu-4 (1947), a kasnije (1951) povećani Tu-85 sa doletom od 13.000 kilometara. Oba ova aviona su za pogon koristili klipne motore.

Već 1950. godine dozvoljeno je Opitnom Konstrukcionom Birou “Tupoljev” da radi na projektu strateškog bombardera velikih brzina i doleta mase preko 150 tona i doleta preko 13.000 km.

Za trup aviona Tu-95 je iskorišćen trup aviona Tu-85, krila su strelasta (kosa u odnosu na trup aviona) sa uglom nagiba od 35 stepeni, a za pogon su predložena četiri turboelisna motora, postavljena na krilima, koji kao najekonomičniji mogu obezbediti ovako veliki zahtevani dolet i veću brzinu u odnosu na klipne motore.

Pošto su ovako snažni turboelisni motori (iznad 12.000KS) zahtevali elisu prečnika 7 m problem je rešen uvođenjem dve elise sa suprotnim smerom okretanja na svakom od motora

Godine 1951. Komisija za vazduhoplovstva odobrila je projekat, a 12. novembra 1952. godine prototip “T-95” je napravio svoj prvi let, a u operativnu upotrebu je uveden 1956. godine.

Zanimljive činjenice

- Izrađen je po uputstvima J. Staljina;

- Tu-95 - najbrži avion na svetu sa turboelisnim motorima;

- po kodifikaciji NATO-a dobija naziv “Medved”;

- Na osnovu Tu-95 stvoren je avion sa nuklearnim reaktorom;

- Učestvovao je u testovima čuvene bombe “Car” AN602;

- Sposoban je da nosi najnovije krstareće rakete H-101.

Karakteristike

Maksimalna brzina je 945 km/č

Dolet - 15.200 km

Ukupni potisak motora je 60 000 kgs

Borbena opterećenja - 12 000 kg

Borbeni radijus - 6.500 km

Maksimalna težina uzletanja je 172 tona

Raspon krila 50,05 m