Pretraga
Nova Borba
Pretraga
Pretraga
Pretraga
SVE O RUSKOM BOMBARDERU Su-25 "Vrana"

Foto: airforce.ru

SVE O RUSKOM BOMBARDERU Su-25 "Vrana"

​Legendarni bombarder Su-25 “Vrana” bio je i ostao udarna sila ruskih VKS i aktivno se koristi u borbi protiv terorista u Siriji.

Svet
Izvor: glasmoskve.rs

Istorija stvaranja

Napadna avijacija u SSSR-u ukinuta je 1956. godine, ustupivši mesto lovcima-bombarderima. Ovo je učinjeno jer se u uslovima nuklearnog sukoba upotreba ovih aviona činila besmislenom.

Međutim, sredinom 1960-ih, scenario nuklearnog rata u punoj veličini postao je malo verovatan. Istovremeno, tokom vežbi lovci nisu mogli delotvorno raditi na zemlji zbog svoje velike brzine. Zato je odlučeno da se napravi avion za napad na zemlji u cilju podrške kopnenim snagama.

Početni dizajn Su-25 počeo se tajno razvijati u Eksperimentalnom birou za dizajn “Suhoj”. U mnogim pogledima, ovo je omogućilo da se nadmaše konkurenti, uključujući i drugi ruski biro Iljušin, koji je Ministarstvu odbrane predložio proizvodnju letelice “Il-102”.

Tokom testova u vazduhoplovstvu, bombarderi Su-25 dobili su nadimak "Vrana", piše Glas Moskve.

Zanimljive činjenice

1. Su-25 je stvoren kao avion za rat u punoj veličini, koji bi mogao da izvrši ofanzivu sa vojskom bilo gde, nezavisno od aerodroma. To je moguće upravo zbog činjenice da se može koristiti sa tla.

2. U slučaju vanredne situacije, Su-25 može koristiti običan benzin ili dizel gorivo umesto kerozina.

3. U početku, dizajn bombardera obezbedio je upotrebu suspendovanih kontejnera, u kojima je bilo moguće preneti elektranu, stanicu za punjenje goriva, kontejner sa "zemljištem" (poklopci, žaluzine, jastučići, špaleri) i drugu opremu.

U jednom od kontejnera planirano je transportovanje opreme servisnog osoblja. Od poslednje ideje odustalo se odmah na početku serijske proizvodnje. Vredi naglasiti da za sve vreme primene Su-25 nijedna od ovih karakteristika nije bila potrebna.

4. Su-25 je uglavnom visoko zaštićen avion, sistemi za obezbeđivanje borbenih preživljavanja čine 7,2 odsto od normalne uzletne težine ili 1050 kg. Pilot je skoro potpuno zaštićen od pucanja iz bilo koje cevi sa kalibrom do 12,7 mm, a u najopasnijim oblastima - kalibra do 30 mm.

Oružje

Vazduhoplov može da nosi do 32 različite vrste oružja, uključujući aviobombe i rakete, visokoprecizne bombe i rakete, vazduh-vazduh oružje.

Pored toga, "Vrana" je opremljena dvostrukim vazdušnim pištoljem od 30 mm “GŠ-30-2”. Takođe je moguće postaviti dodatna artiljerijska naoružanja u obliku suspenzijskih topova SPPU-22-1, od kojih je svaki opremljen dvostrukim pištoljem 23 mm “GŠ-23”, napravljenim prema šemi Gasta.

Borbena primena

Bombarderi su se dokazali tokom borbene upotrebe u raznim vojnim sukobima. Avioni su korišćeni tokom građanskog rata u Angoli (1975-2002), ratu u Avganistanu, ratu u Iranu i Iraku (1980-1988), Prvom i Drugom čečenskom ratu (1994-1996) i više od deset drugih sukoba. Trenutno se koristi u Siriji.

Modernizacija

Avion nastavlja sa radom u ruskoj vojnoj vazduhoplovnoj industriji, a modernizacija se nastavlja sistematski. Najnoviju modifikaciju aviona za napad Su-25SM3 odlikuje satelitski navigacioni sistem GLONASS sa mogućnošću programiranja krajnje tačke do deset metara, sistem SVP-24-25 (takođe nazvan Hefest), koji omogućava povećanje tačnosti nevođenog oružja avionskih sredstava uništenja na nivo vođenog oružja.

Ukupno, Oružane snage Ruske Federacije imaju oko 200 komada Su-25 različitih modifikacija.

Karakteristike:

Posada: 1 pilot;

Dužina: 15,36 m (sa LDPE)

Raspon krila: 14.36 m

Visina: 4,8 m

Prazna težina: 9315 kg

Maksimalna brzina: 950 km/č (sa normalnim borbenim opterećenjem)

Brzina krstarenja: 750 km/č

Praktični opseg: (sa normalnim borbenim opterećenjem)

na visini:

bez PTB: 640 km

sa 2 × PTB-800: 950 km

sa 4 × PTB-800: 1.250 km

blizu zemlje:

bez PTB: 495 km

sa 2 × PTB-800: 620 km

sa 4 × PTB-800: 750 km

Dužina poletanja:

na betonskoj pisti: 550 m

na zemljanoj pisti: 600 m

Dužina vožnje: (bez kočionog padobrana)

na betonskoj pisti: 600 m

na zemljanoj pisti: 700 m